komentariše:
Isidora Đolović
Epizode
8-10: Priča se, priča da Rusi dolaze…
Nakon
sentimentalnog povratka u (bolju) prošlost kroz koketiranje sa motivima koje
najrevnosniji fanovi i veći deo kritike neutešno oplakuju, ostatak polusezone
se vraća na uveliko izabranu stazu razvodnjenosti i apsurdnosti priče,
isforsirane radnje, prenaglašene glume i pogrešne, nedovoljne upotrebe
postojećih aduta. Nema razloga da se zavaravamo, jer čak i najpovršnije
upoređivanje početaka i aktuelne slike više nego jasno pokazuje stanje stvari.
Serija „Vikinzi“ je svojim prvim sezonama, izvanrednim protagonistima i
autentičnošću obezbedila dugotrajan kredit
kod publike koja, usled dugogodišnje emotivne vezanosti za ono što je
poodavno prisutno tek u retkim tragovima, ali i neosporne pitkosti i
gledljivosti, nastavlja da prati dešavanja uprkos svemu. Kada se ova
televizijska saga bude završila, ostaće prilično nepodeljene ocene njenih
dobrih i loših strana. Dakle, iza slanja Lagertinog lika u legendu, zasluženu
prevashodno minulim radom (primetno
je da se, nasuprot tome, tokom poslednje dve ipo sezone Katrinina gluma
izveštačila taman koliko je i sudbina dotle obožavane heroine dezorijentisana;
obratite samo pažnju na taj izmenjeni, nakaradni govor), prva sledeća epizoda
(nenamerno?) kategorično tvrdi da Valhala
može sačekati („Valhalla can wait“). Doista, previše se zaglibilo u
sapunjaru i teško je dalje hodati bez proklizavanja.
Neraščišćeni
računi dolaze na naplatu. Kažnjavanjem Hvitserka rasteže se beskonačni krug
osvete (žargonski rečeno: i ja tebi
kevu...ubih!). Aleksander Ludvig glumi ponekad do negledljivosti teatralno,
mada je Bjornov gnev sasvim razumljivo agresivan i neobuzdan. Moramo biti pravedni prema mladom glumcu: igrao je svoj lik u životnim razdobljima od tinejdžera do zrelog čoveka, suočenog sa izazovima koje sam još nije iskusio, tako da njegov zadatak svakako nije bio jednostavan. Nažalost, primetna je ista tendencija izveštačenosti kao kod Lagerte, odnosno, posle rasturanja prve ekipe malo ko prirodno, verodostojno tumači svoj lik, ali zato je mnogo glumatanja.
Prizor Hvitserka
vezanog za stub srama u centru sela podsetiće nas na Flokijevo ispaštanje zbog
ubistva Atelstana. Vinovnik se i ovoga puta oseća srozano i promašeno, ali
postepeno prihvata gledište kako je poslužio kao „oruđe bogova“, što mu u isti
mah predstavlja utehu i opravdanje.
Bjorn
se konačno setio da je donedavno imao sina. Da se razumemo, ni Ragnaru se ne
može pripisati titula „otac godine“, što, po prirodi stvari, verovatno niko od
sunarodnika iz tog vremena nije bio. Ali, prethodnici su makar konstatovali
prisustvo te dece i odvajali vreme da ih oplakuju, dogodi li se nesreća. Racionalizovana kroz razgovor odraslih, Halijeva pogibija se u još većoj meri
pokazuje kao posledica detetove želje za pažnjom uvek odsutnih roditelja
(„Želeo je da te učini ponosnim“), prilagođena razvojnom obrascu životnog
okruženja. Bjorn naglašava kako sada tuguje zbog tri gubitka: majke, sina i
norveške krune, pri čemu deluje da poslednji najteže podnosi. Sada je prekasno
– da se više nego za svakom ispodprosečnom suknjom okretao radi praćenja šta mu
rade deca, verovatno se tragični ishod ne bi ponovio (jer, ovo nije prvi put:
seća li se neko male Sigi, Bjornove najstarije kćerke, koja se utopila u onom
potoku jer niko nije pazio na nju?). |
Bjorn i Asa
|
Presuda
je lomača i, kao oblik ponavljanja Torine pogibije, Hvitserku naizgled uopšte ne
pada teško. Zanimljiva su dva pogleda uoči izvršenja: prvi pripada maloj Asi,
kojoj Torvi ubrzo preventivno rukom pokriva oči (i opet moram da se vratim na
prošlonedeljnu opasku: čega se sve vikinško dete neće nagledati!); drugi je
Amin, pun još uvek očigledno više nego drugarskih emocija. U poslednjem
trenutku, kada je plamen već suknuo prema osuđeniku, dolazi do dvostruke varke:
zrak sunca, koji se probija kroz oblak, Hvitserk tumači kao znak božanske
milosti i razlog momentalnog pomilovanja. Bjorn, zapravo, od samog početka nije
ni nameravao da ga dokrajči, već da mu progonstvom trajno produži muke: kao da
ga iskustvo sa Belokosim nije ponešto naučilo o odmazdi. Verovatno računajući
kako polubrat nema šanse da prezimi izvan granica grada, mnogo više strahuje od
mogućnosti Haraldovog napada.

Narod
se, na čelu sa Gunhild, jednoglasno opredeljuje za to da Bjorn ostane vladar
Kategata. Pa i takvu ženu, najbolju moguću podršku, pasivni junak ne može da ne
vara: čini se kako svi znaju za Ingrid, a ona se, iako je i dalje robinja,
pojavljuje u prvim redovima na svakom kategatskom okupljanju – od pogreba do
egzekucija, zajedno sa članovima njegove porodice. Scena u kojoj
meštani podignutim, upaljenim bakljama izražavaju podršku svom predvodniku
izgleda moćno, mada ne rasvetljava i razloge za tu slepu odanost. Nije valjda
samo zbog sećanja na njegove roditelje? Bjorn poslednjih godina nije dao povoda
zadovoljstvu, svojim ponašanjem.

Dok
je skandinavski siže patetično monoton, kijevska priča je uspešno nadoknadila,
pa i premašila, veseško komeNdijanje iz minulih sezona. Svaki put kada se
pojave, spremna sam da se smejem, pošto ne vidim razlog kako bi se tamošnji
podzapleti uopšte mogli shvatiti drugačije. Prilikom razgovora sa Igorom, Ajvar
pokušava da definiše Olega rečju enigma
(!), odmah priznajući kako, istina, „ne zna šta to znači“. Dečak sada već
postaje ozbiljno jeziv sa onom drvenom lutkom koju nosi svuda, podsećajući me
na Alana iz „Dva i po muškarca“ u jednoj od najiritantnijih faza iz sitkoma
uopšte, periodu opsesije trbuhozborstvom. 

Naravno,
iako i sam „fijuk“, ujak nema baš TOLIKO strpljenja. Izveden iz takta mališinim
papagajskim ponavljanjem od strane Ajvara usađenih fraza, polomiće lutku i
vaspitnom ćuškom podsetiti Igora na to ko je kome staratelj. Utehu i zaštitu
ugnjetavanom, u nekoj vrsti improvizovanog gnezda (!) na stubu u dečakovoj
sobi, pruža – Ajvar. Možda ga grize savest jer je posredno kriv za kažnjavanje
dečaka? Ili se setio sopstvenog detinjstva, ispunjenog kontinuiranim potcenjivanjima
i usamljenom majčinom nežnošću koju je dobijao? Ali, nije valjda zaboravio kako
je ista ponižavanja priređivao Sigurdu i Hvitserku? Mogu li scenaristi naknadno
stvoriti auru empatičnog bića oko osobe koja je od malih nogu bila izraziti
sociopata, do sada već ozbiljno okrvavljenih ruku i nečiste savesti?
Primetićemo kako Oleg, ruski Remzi Bolton, odnekud zna za Ajvarovo i Frejdisino
dete koje je završilo....čim čitate ovaj tekst, sigurno se sećate i sami kako. |
Broken toy....
|

 |
...and broken boy(s)
|
Ipak,
za priču o licemerju nema boljeg oglednog primera od Bjorna. Nakon što Gunhild
otkrije njegovu preljubu, odlučuje da baš iz inata ne bude „sirota“ i pokaže
kako je, eto, iznad čitave situacije. Pošto je „nisu vaspitavali da bude
ljubomorna“, predlaže mu da uzme Ingrid za drugu suprugu. Podsetiće ga kako je
Ragnar svojevremeno Lagerti izneo istu ponudu. I sam Bjorn se nešto ranije u epizodi, doduše, sa potpuno drugim
kontekstom, prisećao roditeljskog rastajanja, do koga dolazi iz istog razloga!
Lagerta nije želela da pristane na javno poniženje, a njen sin sada vara trudnu
suprugu, uz to daleko bolju nego što u najluđim snovima zaslužuje da ima.Bjorn
je jedan od onih likova koji se naročito rado pozivaju na to kako je „čovek
sklon greškama“: problem je što ih stalno ponavlja, u sve gorim oblicima. Otac
ga je, seća se i toga, učio da „mora vladati razumom, a ne srcem“. Čini se kako
njime pretežno upravlja polni organ...
U
Vestfoldu se situacija potpuno preokrenula, pa je sada Olaf u zarobljeništvu
kod Haralda, koji ga zove „svojim omiljenim filozofom“ mada „uglavnom
trabunja“. Ube i Kjetil polaze na Island, gde stižu brzo koliko Rusi (Mongoli?)
iz Olegove pljačkaške izvidnice. Harald će privremeno, budući da je napadnuta
njegova teritorija, imati većih briga od bolesne zaokupljenosti Bjornom.
Kao
što rekoh, Island je odmah tu, iza ćoška, a Kjetilov sin Frodi ima najružniju
frizuru zabeleženu na nečijoj glavi od početka emitovanja serije. Mrzi me čak i
da postavljam sliku.
Da
li je Bjorn zapravo kivan što su drugi (uključujući žene koje je tako milo
gledao) birali Haralda ili je reč o povređenom očekivanju od svemogućeg
„naslednog prava“, da mu baš svi, na račun stare i pre svega očeve slave, prostru
crveni tepih pod noge? A je li Haraldu samo krivo što se Ragnarov sin nije
pridružio posleizbornom slavlju ili je reč o već maničnoj opsednutosti?
Odlaskom
Lagerte (Katerin Vinik) upražnjeno je mesto na najavnoj špici, pa su se u
jednom trenutku tu našla imena glumica koje igraju Torvi i Gunhild. Prilično
sam sigurna da su to prva i do sada jedina proširenja vodeće postave
pripadnicama ženskog pola – do sada je samo Vinikovoj pripadala ista čast. Ne
bih da odlazim u, možda suvišnu, digresiju o ravnopravnosti – barem „Vikinzi“ su
serija koja je ostavila više primera snažnih ženskih likova – pa ću primetiti
samo to da je ovakav formalni korak zapravo prilično velika stvar. Neko
maliciozniji bi se, možda, dosetio i kako Hirst konačno uspeva da smesti
kćerkino ime u intro; ujedno, eto pokazatelja da smena generacija možda ipak ne
radi mnogo u prilog kvalitetu serije.
Motiv
Amerika u snovima iliti „golden land“
(zlatna zemlja) ponavlja se mnogo puta tokom pretposlednje epizode ciklusa.
Nadaleko čuveni lutalica Oter ozbiljno će zainteresovati Ubea za putovanje još
dalje na zapad, ne ostavljajući mnogo dileme po pitanju toga koji je od
Ragnarovih sinova nasledio radoznali, skitalački duh. Da simbolika bude još
direktnija i lepša, ne tako dugo potom na svet dolazi sin koji će dobiti ime –
Ragnar. Sama scena Torvinog teškog porođaja je banalna, preduga, sa
bespotrebnim kvazispiritualnim momentima (npr. Halijev duh koji je uzaludno poziva
k sebi).

U
jedan od tih besmislenih dodataka mogli bismo ubrojiti raskrinkavanje Otera kao
nekadašnjeg britanskog misionara po imenu Atelstan (?!). Budući i sam, koliko
nedavno, pokršten, Ube će bez problema razabrati reči molitve koju je njegov
novi poznanik izgovarao za Torvi i dete, primoravši ga da prizna (nepotpunu)
istinu o tome da je preoteo identitet pravom Oteru. Iako varalica, kaznu će
izbeći podnošenjem Flokijevog venčanog prstena kao dokaza da zna kuda je dotični
otišao. Ube primećuje da stranac „nije ni svestan koliko mu je važno to ime“
(Atelstan, prim. I.Đ.), ali jasno je da Floki ima daleko veći značaj za njega.
Ništa
bez makar jednog venčanja, no, sada je dodata specifičnost usled činjenice da
po prvi put (ispravite me ako grešim) vidimo
kako junak uzima drugu suprugu pored već postojeće. Gunhild naoko
dostojanstveno podnosi čitavu situaciju, stavljajući se u alegorijsku ulogu
boginje Freje, velikodušne i čak tutorski nastrojene prema Ingrid. Ipak, pošto
je obred prikazan u delimičnoj retrospektivi zarad mogućnosti neposrednog
uzročno-posledičnog toka, nema dileme da je samo reč o dobro kontrolisanoj
unutrašnjoj buri. Kao što odgovara Eriku, samo ona zna šta zapravo oseća i
koliko joj je teško, šta znači biti „slab“, odnosno „jak“ – i može li se postići
oboje istovremeno.


Kada
nije sa ženama, Bjorn dužnost vladara obavlja uglavnom vičući iz nekog
poluzavaljeno-poluležećeg položaja, time možda pokazujući koja mu je aktivnost
draža.
Norveška
šuma je, izgleda, manja nego što deluje, budući da su se Ajvar i Hvitserk, eto,
bez problema pronašli. Još jedan potpuno nelogičan potez autora odnosi se na
momentalno buđenje bratske solidarnosti i sapatništva, nakon dijaloga u ništa
manje izlizanom maniru („You look like sh*t!“ – „I feel like it.“). Zar su minule
traume stvarno tako velike, pa su usled usamljenosti zaboravili na prolivenu
krv koja je pala između njih, zanemarivši sve zakletve i mržnju?
I
Bjornu stiže narandžasta zastavica, zbog čega će Gunhild predložiti da proguta
svoj ponos i (krajnje logično) ponudi Haraldu udruživanje protiv zajedničkih
napadača. Sada oslobođena od ropstva i unapređena u plemkinju drugog reda,
Ingrid će se krajnje nesuvislim komentarom (naime, za nju je Gunhildina ideja
proizvod „zajedničke prošlosti koju načuh da imaš sa kraljem – zaprosio te“)
umešati u većanje upućenijih i iskusnijih – i to ne jednom.
Erik
(slika gore) u poslanstvu najpre nailazi na Haraldov otpor, čak biva uhapšen. Primetila sam
kako nisam jedina kojoj se nimalo ne dopada ono što autori već dugo rade sa
likom istorijski zabeleženog prvog kralja Norveške (dobro, makar su tu
činjenicu ispoštovali, kako god). Uprkos više nego očiglednim pokušajima da ga
od prvog pojavljivanja strpaju u određeni kalup, čas prevrtljivog antagoniste,
čas karikaturalnog večitog mladoženje,
lik se nekako opire forsiranoj antipatičnosti i postaje, sa svim usponima i
padovima, nekad jedini preostali stvarno interesantan junak. Nema sumnje da
najveća zasluga za to pripada glumcu, Piteru Francenu, koji je, ne samo
bezgranično harizmatičan, već i klasa više u odnosu na najveći deo kolega iz
serije. Dobar primer su scene pregovaranja sa Erikom, u kojima, koliko god
scenaristi kao da pojma nemaju šta zapravo žele da urade sa Haraldom i kako bi dotični
trebalo da se ponaša, Francen bez problema „uskače“ u svako protivrečno
raspoloženje lika koji tumači i time spasava stvar.
Kitnjasti,
vizantijsko-arapski stil Kijeva iz epizode u epizodu sve više „štipa“ za oči.
Hvitserku, ipak, zlato nije toliko zamutilo vid da ne primeti kako Katja ni najmanje ne liči na Frejdis: „Brate, još uvek si lud kao i ranije“.
 |
....beli medved je ono glavno.
|

Na
najavljenoj smotri vojske u sumrak, dok sa balkona posmatraju defile, Oleg
slavodobitno objavljuje „kraj paganskim bogovima“. Ajvar je, iz nekog razloga,
(ponovo) šokiran: sirotan se, izgleda, ozbiljno „primio“ na tobožnje
oduševljavanje domaćina Odinom i Frejom. Zar nije već shvatio kako je sve, baš
sve počev od Katjinog flertovanja (sada pokušanog i na Hvitserku) najobičnija
obmana i manipulacija? (Na stranu to što se, ponoviću, napad Rusa na
Skandinaviju istorijski nikad nije dogodio, niti je za to postojao bilo kakav
iole logičan razlog...)

 |
Putinove parade, izvorno
|
Mic
po mic, stigli smo do finala prvog dela završnice. Kao i u prethodnoj, petoj
sezoni, pojedini likovi panično predviđaju sumrak
bogova. Ratni plan se utvrđuje na obe strane, ali je hronologija
neusklađena, tako da, dok Ajvar govori o proleću kao početku pohoda, Bjorn i
njegovi se pripremaju za maltene sutrašnji nalet sa mora?
Katjina
uloga ostaje nepromenjeno nejasna i umnogome nepotrebna. Pozivajući Ajvara u gejšine odaje, sa plavom perikom na
glavi i krilima leptira u pozadini (reče li neko „Madam Baterflaj“?! Ili, ipak,
mediokritetska kopija retko moćne scene iz poslednje epizode „Igre prestola“?),
bez uspeha pokušava da ga zavede. Ovoga puta, on sam objašnjava da joj je od
toga slaba vajda, jer je...bone(r)less,
razumete?


Kasnije
ga, obučena kao Snežna kraljica, uverava da je zapravo sve vreme bila Dirov
špijun i izmamljuje izjavu ljubavi, nakon čega će razmeniti dvosmislene poglede
sa ne baš zadovoljnim Olegom, koji ih posmatra sa balkona. Vrlo neuverljivo
zvuči njeno: „Ne volim Olega; zar nisi to primetio?“ Ne, iskreno rečeno, nismo!

Prema
dogovoru, odbrana se priprema u Vestfoldu, ali država je podeljena iznutra i
Bjorn strahuje da se svi velikaši neće odazvati Haraldu. Implicira li time kako
je pokraden na izborima i da bi njemu sigurno pritekli u pomoć? Gunhild, kao
ranije Lagerta, ne štedi sebe fizičkih napora, tako da doživljava pobačaj. I
dok je njena svekrva svojevremeno bila prilično odlučna u tome da neće
dozvoliti da dete „izdajnika“ Kalfa dođe na svet, za ponašanje mlađe žene nemam
pametnije obrazloženje osim da je, pored toga da ne bude ljubomorna, nisu
naučili ni da se u trudnoći ne preporučuje vući drakar i učestvovati u borbama.
Haraldovi
problemi sa ženskim rodom nikada nisu bili drugo do tragikomični. Naročito
uzmemo li u obzir da, kako se čini, pored toliko devojaka mora da se namerači
baš na onu koja je, na bilo koji način, povezana sa Bjornom. To čak nema više
veze sa ličnim simpatijama i željom, već postaje odraz one čudnovate, morbidne
fiksacije svojim on/off rivalom. Čim dozna za njeno postojanje, prilazi Ingrid
sa spremnim provokacijama, ukazujući na to da će Bjornu uvek biti druga, manje
omiljena supruga, „prirepak“ (njegov izraz). Ciljajući na njenu ambiciju, nudi
joj brak (već sam se zabrinula da će proći čitava sezona bez da zaprosi neku!)
i to ne zato što mu se sviđa, koliko usled činjenice da je Bjornova žena. Za
Haralda, samo njeno prisustvo je provokacija, krunski dokaz nepoštovanja suparnika
prema Gunhildi, toj „najboljoj mogućoj supruzi“ (usled čega ne krije kako ne
razume njegovo ponašanje), ali i Bjornove bahatosti (u prilog koje ide Olafova
opaska „da mu se može“). |
A možda (Harald) samo nišani previsoko? Bukvalno.
|
Kasnije
će Bjorn, tešeći Gunhild zbog gubitka deteta – što se, nekako, pretvara u
obratno uveravanje s njene strane da će, eto, možda baš sa Ingrid dobiti
naslednika, kad se već njima dvoma nije dalo – pred istom tom „drugom“ izjaviti
da samo sa Gunhild želi sina. Isključena, Ingrid dodaje kako je Bjorn za nju
„jedini pravi kralj Norveške, što i sam zna“. Harald će ovo načuti (ipak su na
njegovom dvoru, a znamo odranije da voli prisluškivanja) i izgovoreno postaje
okidač više...za ono što sledi.U
svetlu aktuelnih dešavanja oko seksualnog zlostavljanja Milene Radulović i još
nekoliko mladih glumica, ali i strahovite činjenice da smo ostali duboko
seksističko društvo kome tobožnja patrijarhalnost služi tek kao izgovor za
tlačenje i apsolutno nepoštovanje žena, fikcija počinje da izgleda još
zlokobnije i nije lako uvek napraviti otklon, ni posmatrati stvari drugim
očima. Naime, poslednjih godina kao da za televizijske serije iz ovog žanra
važi nepisano pravilo: kad ne znaš šta da ubaciš kao obrt ili podzaplet, dodaj
silovanje. Jeste, reč je o ranom srednjem veku i još poprilično divljim
narodima; tačno je da isti taj Harald biva obeležen kao silovatelj (francuske
seljanke u trećoj sezoni), ali i žrtva
istog (samo što se, usled dvostrukih standarda, na to ređe skreće pažnja);
motivacija je u slučaju koji je pred nama izrazito jasna, pa, ipak, moglo je i
bez toga.
Gotovo
lud od sve teže potiskivane frustriranosti i ljubomore, jer Bjorn, eto, ima sve
što mu samom izmiče (a ova opsesija, više puta smo primetili, seže veoma daleko
unazad), Harald napastvuje Ingrid. Opravdanja, s jedne strane, ne može biti. Dogodio
se sada ili pre hiljadu i kusur godina, seksualni odnos na koji druga strana ne
pristaje zove se silovanje – i tačka. Da mu je na pameti ranija Olafova opaska
o Bjornu, vidimo iz Haraldove apsolutne nehajnosti za to što je u pitanju udata
žena: „Briga me, ja sam kralj!“. Uostalom, nema dileme kako je nasrtaj na
Bjornovo „vlasništvo” odraz ustručavanja da mu se direktno naudi, nemoći da ga
sasvim uzurpira i ukloni kao pretnju. S druge strane, završnica scene pokazuje očajničko
prihvatanje bezizlaza, popuštanje žrtve („E, pa, uradi onda to“) i očaja
napadača koji nije uspeo da se osveti, samo je potonuo još dublje.


Šta
stvara ovakav utisak? Nešto kasnije videćemo Ingrid kako na glavu stavlja
„krunu“ od lišća sličnu onoj sa venčanja (vernost Bjornu ili rešenost da po
svaku cenu, sa bilo kim, bude kraljica?), pa je Olaf uplakanu teši na doku
(donekle ironično, budući da je svojom već spomenutom primedbom pomalo i
pogurao Haralda ka drastičnom postupku). Kralja vidimo samog, u ložnici, kako
se hvata za glavu kao u trenutku otrežnjujuće sramote. Možda.

Jedna
od najpotresnijih scena je Gunhildino sahranjivanje deteta, koje će mnoge
podsetiti na Ragnarovo opraštanje od Gide na kraju prve sezone.
Tako
jednostavna, a tužna, prikazuje ovu hrabru ženu dok, skrivena od svih, dopušta
da je svladaju očajanje i preplavljujući bol koji ne može da podeli ni sa kim
drugim. Mislim da više nema potrebe za nagađanjima, čak ni preciznijim
odgovorom na dilemu po pitanju njenih pravih osećanja zbog muževljeve bigamije
i načina na koji je tretira.

Bitka
je prikazana nabacano, hronološkom zbrkom, „seckanjem“ scena koje vrlo nevešto u
isti kovitlac ubacuje snoviđenja i stvarnost, svest i podsvest, nauštrb
spektakla žrtvujući logičan tok radnje. U pozadini svega nalazi se dijalog koji
Bjorn i Ajvar vode na (pustoj) plaži, sveden na kmezavo prepucavanje oko toga
ko je bio omiljeniji sin i kome je tata Ragnar poklonio više poverenja.




Vikinzi
su nadjačani, u jednom trenutku i opkoljeni, prevashodno zahvaljujući Ajvarovoj
većoj domišljatosti i dokazano boljem strateškom rezonovanju (ne bez udela
njegovog novog drugara; uzgred, ko još vodi dete u samo središte bitke?). Tek
oporavljena Gunhild ulazi u okršaj sa Olegom, ali je usled napada sa obe strane
primorana da skoči u vodu. Harald i Bjorn su, kako izgleda, smrtno ranjeni.
Erik uzima krunu da je odnese na sigurno mesto. Ajvar i Hvitserk pijano slave
rusku pobedu. Kroz mnoštvo tzv. „cliffhanger“-a, odzvanja poruka najmlađeg
Ragnarovog sina upućena najstarijem: „Bogovi su te odavno napustili. Nemaš
šansi da pobediš.“ i utisak da je za to ponajviše sam kriv...


Prvi
deo šeste sezone jeste dinamičniji od čitave prethodne, ali se, nažalost, ne
primećuje pomak u kvalitetu, tačnije, njegovom odsustvu. Karikature se samo
umnožavaju, pa su čak i poslednji iole pristojni, zaokruženi likovi pretvoreni
u jednodimenzionalne stereotipne pojave. Nikako im, posle smene generacija,
nije uspelo da osmisle junake koji bi tako dominirali i privukli pažnju, pa i (pozitivne
ili negativne) emocije publike kao što su to mogli Ragnar, Floki, Rolo,
Atelstan, Ekbert, nekadašnja Lagerta...Gunhild je jedina istinski dopadljiva,
pa i sa njom scenaristi postupaju veoma surovo. Preostali Ragnarovi sinovi su
ogromno razočaranje, pri čemu sada možda samo još Ube ima kakve-takve
mogućnosti da se izdvoji u pozitivnom smislu. Usled mnogo veće harizme,
negativci kao što su Oleg ili Harald postaju omiljeniji likovi od „glavnijih“,
mada su ovi drugi prema početnoj zamisli bili predodređeni da poberu sve
simpatije gledalaca. Lik Ajvara bio je viđen za dostojnog naslednika Ragnara i počelo je zaista dobro, ali su scenaristi negde na pola puta malaksali i potpuno ga trivijalizovali. Aleks Andresen jeste talentovan i lep momak, ali mu autorski tim očigledno ne daje veću širinu, pa se celokupno bitisanje Ajvara kroz poslednje dve sezone svodi na kreveljenje i dosadno afektiranje. Zapravo, čitav podmladak kao da očajnički nastoji da imitira Travisa Fimela, što je unapred nemoguća misija. Ingrid i Katja su besmislena, nepotrebna pojačanja sa
jedinom funkcijom da povećaju broj telenovela-podzapleta koji iritiraju, a
nikuda ne vode. Iz sezone u sezonu smo zatrpavani sličnim, prolaznim ženskim likovima bez vidljivog smisla. Danila Kozlovski, rusko pojačanje, daje sve od sebe i svoj deo posla radi besprekorno. To što je kijevski zaplet nebulozan, zaista nije njegova krivica.
Sve se svodi na kombinaciju već viđenih metoda iz „Game
of Thrones“ (bombastične masovne bitke) i „Tudors“ (dvorske intrige), čak se očito
kopiraju i putem aluzija ponavljaju razne scene iz prvih sezona (što su i u “Igri
prestola” radili tokom poslednje, osme).
Nasuprot tome, zaboravlja se na vikinšku tradiciju, osobenosti, obrede, koji su,
kada se ponovo aktiviraju, bez sumnje i dalje najjači adut serije.
Opšta ocena:
5/10.
Prilično „tanko“.